- Start / Om Lejout Design
- Web 2.0, framtidens webbplatser - idag
- Sökmotoroptimering
- Sökmotormarknadsföring med sponsrade länkar
- Kontakta Lejout Design
- Copywriting
- Grafisk Stilguide / Grafisk Profil
- Mer om oss / så här tänker vi
Mer om sökmotoroptimering.
- Webbcopy vs. Copywriting
- 11 gratis tips för en lyckad sökoptimering
- Sökmotoroptimering hos reklambyråer
- Sökmotoroptimering Off-Page
Analys.
Bloggen.
Webbcopy vs. Copywriting.
är egentligen skillnaden mellan "vanlig" copywriting och webbcopy? Oavsett om det handlar om copywriting eller webbcopy handlar det om att skriva så att folk läser. Självklart. Men det finns en hel del skillnader mellan copywriting och webbcopy. Om du till exempel skriver "vanlig" copywriting bör du tex inte upprepa orden i onödan. Använder du till exempel ordet "copywriting" och behöver använda dig av ordet igen kan det vara lämpligt att byta ut ordet till ett annat ord som betyder samma sak. Då kan man tex byta ut ordet "copywriting" till ordet "textproduktion".
Men oavsett till vem och i vilket sammanhang man skriver, så måste det alltid finnas ett bra flyt i texten. Texten ska ju trots allt läsas av en riktig människa.
Webbcopy - text på webben.
För en text till en webbplats, räcker det inte med bra formuleringar. Sökmotorerna på nätet styrs av robotar som läser dina texter och bedömer hur högt upp i träfflistan du förtjänar att hamna. Då ställs extra stora krav på att både rubriker och texter formuleras så att både besökaren och roboten gillar dem.
Såhär lyckas du med webbcopy !
Här handlar det om att bättra på densiteten för nyckelorden. Om dina nyckelord för sidan är "webbcopy" och "copywriting" måste just dessa ord förekomma i texten - flera gånger. De måste även förekomma i sidans huvudrubrik och i underrubriker. Att skriva "välkommen till oss på "företaget", och använda det som en huvudrubrik är därför inte lämpligt. Du måste in med dina nycklord. Så enkelt är det. Dessutom måste rubriken vara bra, tydlig och sticka ut i mängden vilket inte alla gånger är det lättaste.
Använd rubriker och småstycken ofta.
Du måste även tänka på att jobba med småstycken. Använd dessutom rubriker flitigt eftersom det gör sidan mer lättläst. Finns det nåt jobbigare än att hamna på en webbplats med en massa långa textstycken utan avbrott?
De flesta sajterna har idag inte koll på webbcopy, utan lägger istället ut vanlig copy-text. Detta är en rejäl tabbe och innebär dessutom många gånger att webbplatsen hamnar längre ner i sökträfflistan.
Webbcopy - text för både besökare och robotar.
Webbcopy handlar alltså om att skriva en text som både tilltalar robotar och riktiga besökare. Givetvis måste man alltid formulera sig med korrekta meningar. Det fungerar tex inte att bara upprepa nyckelordet 10 000 ggr och tro att man ska hamna bättre till i den organiska sökträfflistan.
Våga arbeta med rubriker som syns!
En risk när man försöker skriva för robotarna är att man glömmer bort att man även måste attrahera besökaren. En besökare tröttnar blixtsnabbt om man inte hela tiden förser honom med just den informationen som han just för tillfället är mottaglig för. Du måste därför våga sticka ut i mängden. Hitta på nåt kul och våga testa gränserna.
Låter det klurigt? Kontakta oss gärna så berättar vi mer om copywriting och webbcopy.
» Webbcopy (seo-copywriting) wiki.
» Läs vidare om copywriting.
Kontakta Lejout Design.
Besök vår kontaktsida för fullständiga kontaktuppgifter.
Du kan även mejla oss på kontakt (a) lejout.se eller använda vårt kontaktformulär. Postadressen är; Lejout Design, Fortunagatan 2, 553 23 Jönköping. Vi håller numera till i trivsamma och ljusa lokaler på gamla Kålgården.
Välkommen !