Konkurrentanalys. Analysera sökorden hos dina konkurrenter.

gör era konkurrenter med sin sökoptimering? Om de hamnar före dig i den organiska träfflistan har de förmodligen gjort någonting rätt.

Menar du allvar med din sökmotoroptimering innebär det en hel del förarbete. Det finns inga genvägar om du vill lyckas i längden. Att genomföra en konkurrentanalys är ett smart sätt att få reda på vilka sökord och nykelord dina konkurrenter använder. Här krävs det att du har lite kunskaper om webbdesign och html för att på allvar lyckas riktigt bra. Ring oss om du vill ha hjälp!

Exempelföretag: Logotype i Jönköping.

Om du till exempel vill förbättra sökoptimeringen för ett företag som arbetar med logotypdesign behöver du som sagt analysera dina konkurrenters webbplatser. Hur många sidor har de som handlar om logotypdesign. Vilka nykelord använder de? Genom att producera fler sidor än dem, och genom att designa dem på ett bättre sätt kommer du knappa in på dem i den organiska träfflistan. Låt oss säga att dina nykelord är "logotyp", "logotype", "logotyper", "logotyper Jönköping" och "logotypdesign". Då är det just dessa ord som ska optimeras. Sökmotoroptimera dina sidor hårt mot just dessa nykelord.

Inlänkar. Ta reda på vem som länkar till dina konkurrenter.

Här krävs också lite kunskaper om hur du ska söka för att få tillgång till en lista med aktuella inlänkar. Det finns många sätt att göra det på. Ett sätt är att besöka http://www.alltheweb.com och skriva "link:www.dinkonkurrent.se". Då får du upp en lista på de som länkar till sajten. Du kan även använda dig av sökmotorn Yahoo genom att skriva "linkdomain:www.dinkonkurrent.se".

Jaga inlänkar hela tiden. Ett bra exempel på länktext för exempelföretaget är; Logotypdesign i Jönköping.

Sen är det bara att jaga länkar. De som länkar till dina konkurrenter borde även kunna länka till er. Ta kontakt med dem och förklara att du har ett företag som arbetar med logotyper och vill att de länkar till dig. Men gör inte misstaget att glömma bort länktexten. Länktexten behöver innehålla dina nykelord eller fraser. En lämplig fras skulle till exempel vara "logotypdesign i Jönköping" - Företagsnamn. De länkade orden är alltså "logotypdesign i Jönköping" och inte ditt företagsnamn.

Läs mer om sökmotoroptimering.
Läs om 11 tips för en bättre sökoptimering.

Kontakta Lejout Design.

Besök vår kontaktsida för fullständiga kontaktuppgifter.

Du kan även mejla oss på kontakt (a) lejout.se eller använda vårt kontaktformulär. Postadressen är; Lejout Design, Fortunagatan 2, 553 23 Jönköping. Vi håller numera till i trivsamma och ljusa lokaler på gamla Kålgården.

 

Välkommen !