- Start / Om Lejout Design
- Web 2.0, framtidens webbplatser - idag
- Sökmotoroptimering
- Sökmotormarknadsföring med sponsrade länkar
- Kontakta Lejout Design
- Copywriting
- Grafisk Stilguide / Grafisk Profil
- Mer om oss / så här tänker vi
Mer om sökmotoroptimering.
- Webbcopy vs. Copywriting
- 11 gratis tips för en lyckad sökoptimering
- Sökmotoroptimering hos reklambyråer
- Sökmotoroptimering Off-Page
Analys.
Bloggen.
Om sökmotormarknadsföring med Google AdWords sponsrade länkar.
internet har du som företag en unik chans att visa upp dig. Visst låter det klyschigt? Förvisso, men faktum är att det stämmer. Via sökmotorerna söker dagligen köpsugna människor efter dina produkter och tjänster. Många vill dessutom handla direkt, via internet. Med sponsrade länkar kan du välja att visa upp dina annonser endast när personen söker efter dina produkter och tjänster. Smart va? Men hur är det möjligt? Jo, eftersom att en potentiell kund som till exempel är på jakt efter en bra reklambyrå ofta använder internet för att hitta en sådan. När du då annonserar så väljer du att dina annonser endast ska visas vid specifika nyckelord och nyckelfraser. Det skiljer sig med andra ord en hel del jämfört med traditionella medier såsom tex radio- och tevereklam, där reklamen går ut till många fler mottagare som aldrig ens är eller blir potentiella kunder.
Sponsrade länkar med Google AdWords.
Att annonsera med Google AdWords har mängder av fördelar. Till exempel kan du välja ut just de nyckelord som du i dagsläget inte placerar dig så bra på i den organiska träfflistan. Har du dessutom en webbshop lovar vi att du snabbt märker resultat i form av ökad försäljning. Men det räcker inte att bara skriva en bra annons och lägga ut den. Nej, du behöver känna till hur systemet fungerar. Du behöver dessutom ha en relevant destinationssida med specifik information som på ett smart sätt stämmer överens med informationen i annonsen. Ett stort misstag som många gör är att de länkar alla sina annonser till startsidan på webbplatsen. Detta är ett gigantiskt misstag som dessutom kostar mycket pengar. Ring oss så hjälper vi dig att se till att din annonssatsning på internet blir optimal.
Sökmotormarknadsföring. PPC (Pay Per Click) och CPC (Cost Per Click).
PPC eller (Pay Per Click) är ett begrepp inom sökmotormarknadsföring som innebär att du endast betalar om någon klickar på din annons. Klickar ingen, så betalar du inget. Antalet visningar har dock inverkan på din budget eftersom det finns någonting som heter CTR (se nästa stycke). CPC eller Cost Per Click som det betyder är helt enkelt kostnaden för dina klick.
Click Through Rate (CTR) med sponsrade länkar.
Det här är en viktig parameter som bland annat påverkar hur mycket dina klick kommer att kosta. Det handlar om att ha ett så högt CTR som möjligt. Och hur får man det då? Jo, genom antal klick. För att förklara det lite förenklat så kan man säga såhär; om din annons (dina sponsrade länkar) har visats 10 gånger och fått 10 klick så har du 100% i CTR. När det gäller CTR så finns en hel del knep att ta till. Kontakta oss så berättar vi mer.
En extern länk till en sajt som på ett bra sätt förklarar hur du kan förbättra din CTR, vilket i slutändan innebär ett bättre resultatet med dina sponsrade länkar.
Hur tänker man som besökare när man ser en sponsrad länk?
Eftersom att personen som just klickat på din annons är kräsen gäller det att veta exakt hur du ska göra för att besökaren inte ska tröttna. Besökaren kanske nappade på ett smart erbjudande om en mobiltelefon tillsammans med ett headset. Nu vill han se vilket headset han får. Och han är kräsen. Förutom att han vill ha ett bluetooth headset så vill han även ha informationen om erbjudandet direkt. Han är dessutom rejält misstänksam mot alla sponsrade länkar. Han hade helst velat klicka på en länk i den organiska sökträfflistan.
Såhär får du besökaren att stanna kvar på sidan, efter att han har klickat på din sponsrade länk.
Du har uppenbarligen lyckats så bra med din annons så att personen helt enkelt inte kunde motstå att klicka sig in på sidan via den sponsrade länken. Väl inne på destinationssidan (som även behöver vara sökmotoroptimerad) ska besökaren varken behöva klicka eller scrolla för att få svar på sina frågor. Han måste hitta informationen direkt. Hittar han den inte, så sticker han. Så här gäller det som sagt att göra allt för att hålla besökaren kvar på sidan. Och hur gör man det då? Jo, helt enkelt genom att ge besökaren det som besökaren är ute efter - rätt information.
Optimering av annonser är helt avgörande för att du ska lyckas med sponsrade länkar och Google AdWords.
Det räcker som sagt inte med att bara skriva en korrekt annons. Annonsen måste optimeras stenhårt. Den måste dessutom peka till en sajt som i sin tur behöver vara optimerad för samma budskap. Detta är A och O när det handlar om sponsrade länkar och annonsering på internet.
Låter det klurigt? Vi hjälper gärna till. Kontakta oss här.
Kontakta Lejout Design.
Besök vår kontaktsida för fullständiga kontaktuppgifter.
Du kan även mejla oss på kontakt (a) lejout.se eller använda vårt kontaktformulär. Postadressen är; Lejout Design, Fortunagatan 2, 553 23 Jönköping. Vi håller numera till i trivsamma och ljusa lokaler på gamla Kålgården.
Välkommen !