11 gratis tips för en bättre sökmotoroptimering / SEO.

sökmotoroptimera en webbplats är ett projekt som ofta tar lång tid. Lyckas du med våra SEO-tips, så har du iallafall kommit en bra bit på vägen. Det lovar vi. Har du inte tid så hjälper vi gärna till.

Tips 1. Optimera med nykelord.

Välj noga ut de ord som du tror är dina ”nyckelsökord” och placera dem i sidans title. Tänk på att ju färre ord, destor starkare blir dem. Tänk också på att de viktigaste orden bör komma så långt till vänster som möjligt. Detta förenklar för sökmotorerna när de ska avgöra vad din sida handlar om. Bygg kompletta meningar, istället för att rada upp nykelorden. Om du har en sida som handlar om "Reklambyrå" så skriv tex "En reklambyrå i Jönköping - Företagsnamn".

Tips 2. Optimera med rätt länkord.

Se till att länkarna inte heter ”klicka här”. Se istället till att de beskriver innehållet på sidan du vill länka till. Handlar sidan om "snygg grafisk design" så bör länken heta ”snygg grafisk design” eller "snygg design". Gör du på detta sätt så kommer dina länkar att uppfattas som relevanta.

Tips 3. Nykelord i rubriker. Till exempel reklambyrå, designbyrå, webbyrå, kommunikationsbyrå, jönköping.

Om dina nyckelord är "reklambyrå", "designbyrå", "webbyrå" och "Jönköping" måste de finnas med i sidans rubriker, underrubriker och brödtexter. Helst på flera ställen. Om du fått uppdraget att sökmotoroptimera en reklambyrå måste ordet "reklambyrå" finnas med. Anledningen till att det även kan vara lämpligt att ta med ord som designbyrå, webbyrå, kommunikationsbyrå och pr-byrå, är helt enkelt för att många inte söker "exakt rätt". Ta gärna med stadens namn. Många söker på stadsnamn i kombination med nyckelord.

Tips 4. Meta keywords och descriptions.

Samma sak gäller för dina ”meta keywords” och "meta descriptions". Även de måste förekomma i sidans rubriker, underrubriker och brödtexter. Allt för att skapa relevans. Det är dessutom viktigt att de är unika och anpassade för varje enskild sida. Just "meta keywords" används inte så mycket idag, men fyll i det eftersom du ändå håller på. Vissa sökmotorer använder det fortfarande.

Tips 5. Bygg semantiskt korrekta webbplatser med bland annat h-taggar och CSS.

Arbeta med ”h-taggarna” för rubrikerna. Gör inte misstaget att bara använda egna rubrikmallar som du själv tillverkat med CSS. Arbeta istället med de befintliga "h-taggarna" och designa dem med CSS.

Tips 6. Företagsnamnet i title. Rätt eller Fel?

Trots att det kan anses som "waste of space" att ha med företagsnamnet i titlen är det inte alltid fel. Ska du ha med det kan du med fördel placera det sist. Till vänster bör du prioritera att placera dina viktigaste nyckelord. De som söker på ditt företagsnamn kommer i nästan alla fall hitta rätt ändå.

Tips 7. Title måste innehålla specifik information, tex "hemsida".

Om du har en reklambyrå funkar det inte att ha ordet reklambyrå som title för samtliga undersidor. Nej, variera istället dina titletaggar för dina olika sidor. Om du har en sida som handlar om "hemsidor" så ska orden i titlen innehålla bland annat ordet "hemsida". Andra lämpliga ord kan vara "webbsida", "webbplats" och "webdesign". Kom ihåg att bygga kompletta meningar.

 

Tips 8. Kompromissa inte med texten.

Kompromissa inte med texten. Det handlar inte bara om att få in så många nyckelord som möjligt. En sida med bra flyt i texten är ett måste. Dessutom måste den se bra ut. Annars kommer besökarna inte stanna kvar särskilt länge. Läs vidare om hur du lyckas med webbcopy och vad som skiljer webbcopy mot vanlig copywriting.

Tips 9. Innehållet på sajten. Skaffa in-länkar.

Arbeta med innehållet i sidan. Ju mer unik du är, desto bättre. Använd rubriker flitigt. Korta stycken och meningar är en förutsättning. För långa textstycken blir bara jobbigt att läsa. Ta endast med relevant information.

Tips 10. Inlänkar ökar värdet på din hemsida.

Se till att få så många inlänkar som möjligt till din sida. Ju fler desto bättre. Är de dessutom från sidor med relevant innehåll så ökar värdet på dem.

Tips 11. Långa flashanimationer och intron. Undvik!!

Undvik flash och långa intron så långt det är möjligt. Anledningarna är många. Många undersökningar visar dessutom att det är många som ”vänder i dörren”, för att de inte orkar vänta. Snygga, enkla och framförallt logiska menysystem är viktigt. Som besökare ska man inte behöva stanna upp och tänka; "jaha, hur gör jag nu för att komma vidare?".

Låter det komplicerat? Kontakta oss på Lejout Design så berättar vi mer. Vi hjälper gärna till med sökmotoroptimeringen av er webbplats! Lycka till.

Kontakta Lejout Design.

Besök vår kontaktsida för fullständiga kontaktuppgifter.

Du kan även mejla oss på kontakt (a) lejout.se eller använda vårt kontaktformulär. Postadressen är; Lejout Design, Fortunagatan 2, 553 23 Jönköping. Vi håller numera till i trivsamma och ljusa lokaler på gamla Kålgården.

 

Välkommen !